niedziela, 9 lipca 2017

Jeść świadomie - czyli jak?



















Dzisiaj chciałam się z Wami podzielić moją krótką refleksją na temat świadomego jedzenia. Ostatnio zaczęłam zastanawiać się nad tym jak podchodzimy do karmienia małych dzieci i jak sposób ich karmienia wpływa na ich późniejsze praktyki żywieniowe i to popchnęło mnie do zgłębienia tematyki wolnego, świadomego jedzenia. Myślałam o tym jak często zabiegani rodzice podają dziecku obiad tak szybko, że nie zdąży ono go jeszcze dobrze posmakować, zajęte jest też oglądaniem w tym czasie bajek na tablecie, więc samo nie ma pojęcia co i ile czegoś je. Również w żłobkach na co dzień zdarzają się takie sytuacje, gdzie dzieci są karmione w ekspresowym tempie. O ile piękniej by było pozwolić dziecku (na tyle ile potrafi), jeść samemu i kosztować różnego rodzaju produktów w jego własnym tempie. Niestety niewielu rodziców chce i może poświęcać swój czas na rozwinięcie prawidłowych nawyków żywieniowych ich dziecka. Nie ma się co dziwić, że w dorosłym życiu taka osoba powiela te schematy utrwalone w dzieciństwie - je szybko, często oglądając jakiś film, przeglądając najnowsze wiadomości.

Restauracja w mojej kuchni


Zaczęłam myśleć nad tym, dlaczego, kiedy wychodzimy do restauracji, to tak bardzo smakują nam podane potrawy. Dobrze przygotowane i ładnie podane danie to jedno, ale sam fakt skupienia się tylko na jedzeniu i rozmowie z towarzyszami naszego posiłku to drugie. Wielokrotnie w domu zajadamy się równie dobrymi przysmakami, ale nie zwracamy na to uwagi. W ostatnich tygodniach zaczęłam zwracać szczególną uwagę na to, aby jeść i nie robić w tym czasie nic innego (oprócz ewentualnej rozmowy) i wiecie co? Odkryłam coś niezwykłego. Poczułam się, jakbym wcześniej nie jadła wcale (wręcz dobrze pamiętam, że jeśli ktoś zapytał mnie, co jadłam w danym dniu, nigdy nie potrafiłam wymienić wszystkich dań, bo po prostu nie przykładałam do tego większej uwagi), nagle zaczęłam odczuwać smaki i "jeść w pełni" - to niesamowite uczucie, a zmiana niewielka - po prostu wyłączam telewizor, laptopy, telefon, cokolwiek, co mogłoby mnie rozpraszać i skupiam swoją uwagę tylko na jedzeniu. Dzięki temu wiem też, kiedy jestem już najedzona, jem wolniej, doceniam pracę włożoną w przygotowanie dania i delektuję się każdym kęsem.

Jedz tu i teraz


Dzięki zgłębianiu tematyki świadomego jedzenia zwróciłam też uwagę na to, że często zapominamy o tym, że to właśnie każdy jedzony przez nas posiłek daje nam energię do działania, dzięki temu co jemy i jak jemy nasz organizm dobrze funkcjonuje. Jedzenie wpływa na wszystko, na całe nasze życie, a niestety często ignorujemy jego znaczenie. Myśląc o terminie "świadome jedzenie", możemy mieć przeróżne skojarzenia związane z wieloma dietami, a ja chciałabym zwrócić tutaj Waszą uwagę na coś innego - na to, że warto mieć swój osobisty rytuał jedzenia, że warto myśleć o tym co jemy, doceniać fakt, że mamy tego jedzenia pod dostatkiem, przygotowywać estetyczne i przemyślane posiłki, wsłuchiwać się w nasz organizm i jego potrzeby (często sam powie nam, co dla nas najlepsze), celebrować chwile spędzane przy dobrym posiłku. Bądźmy obecni tu i teraz w każdym aspekcie naszego życia, także podczas codziennych posiłków, a organizm z pewnością się nam odwdzięczy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz