środa, 11 maja 2022

Nie bój się zabłądzić

  Ostatnio obudziłam się w środku nocy z jednego z moich refleksyjnych snów. Przebudziłam się z wybrzmiewającym w myślach zdaniem, które wypowiedziałam we śnie sama do siebie - "nie bój się zabłądzić, nie bój się zmienić zdania, nie bój się pomylić, nie bój się po prostu żyć".

Zaraz po przebudzeniu zapisałam sobie te słowa w notatkach (inaczej z pewnością by mi to gdzieś uleciało) i poszłam śnić dalej. Rano, czytając nocne zapiski, byłam pod wrażeniem tego prostego przesłania. To takie "niby nic", a dla mnie ma jednak duże znaczenie.

    Przez dużą część życia bałam się popełniania błędów, więc często w ogóle nic nie zmieniałam. Myślałam sobie - "niech będzie tak, jak jest, to miejsce już znam, tu jestem bezpieczna, być może nie jest mi całkiem komfortowo, coś mnie tu uwiera, ale lepszy znany dyskomfort, od czegoś nieznanego". Byłam też nauczona postrzegania pomyłek, jako porażki. Myślałam, że jeśli popełnię błąd, zrobię coś nie tak, zagubię się gdzieś po drodze - będzie to oznaczało, że zawiodłam, że jestem chodzącą porażką.

Teraz wiem jednak jak bardzo się myliłam. Przecież całe nasze życie składa się z różnego rodzaju prób, z wielu różnorodnych pierwszych razów. Nie ma próby generalnej przed życiem, tak jak przed przedstawieniem w teatrze - jest za to życie samo w sobie. Codzienność, w której dokonujemy wielu wyborów i w której mamy prawo nie jeden raz zabłądzić (co nie jest niczym "złym", a po prostu częścią życia).

    Ja ze snu, przypomniała mi więc, że nie musimy żyć perfekcyjnie, nie musimy od razu "wiedzieć". Mamy prawo zabłądzić i to nie jeden raz. A gdy zabłądzimy, to nie oznacza, że zawiedliśmy, że jesteśmy bezwartościowi - to oznacza, że żyjemy, próbujemy, działamy. Dodatkowo pomyłki mają potencjał, by nas wiele nauczyć, jeśli tylko chcemy skorzystać z danych lekcji.

    Świadomość tego, że możemy zabłądzić na życiowych zakrętach (że nie oznacza to, iż jest z nami "coś nie tak"), jest niesamowicie uwalniająca i przynosi wewnętrzny spokój. Pomyślałam więc, że puszczę to przesłanie z mojego snu dalej. Być może przyniesie ulgę także i Tobie🤍.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz